1. Bank på og byd velkommen
Det er en god idé at have information om afdelingen med under armen, aflevere en velkomst blomst, eller give en rundtur i afdelingen. Det vigtigste er, at I hilser på, og fortæller de nye beboere lidt om afdelingens faciliteter, beboerdemokratiet og beboeraktiviteter. Sørg for at velkomsten bliver en venlig introduktion til boligområdet og afdelingens beboere, og ikke en gennemgang af afdelingens ordensregler.
2. Lav en rundtur i afdelingen
Tilbyd alle nye beboere en rundtur i afdelingen, hvor I for eksempel gennemgår afdelingens faciliteter. I må gerne fortælle et par anekdoter fra afdelingen eller give fifs til, hvor man kan købe den bedste pizza i området.
3. Nedsæt en 'velkomstgruppe'
Velkomstgruppen har ansvar for at byde nye beboere velkommen, så det ikke kun er afdelingsbestyrelsens opgave. Inddrag gerne ejendomskontoret og tal med dem om, hvilke informationer de giver nye beboere. På den måde kan I koordinerer, hvem der fortæller hvad.
4. Få de nye med i fællesskabet
Når vi er nye, har de fleste af os brug for et lille skub for at komme afsted til sommerfesten, afdelingsmødet eller ned i billardklubben. Ved at banke på og invitere de nye beboere med, styrker du deres følelse af at høre til i afdelingen. De færreste af os opsøger uopfordret nye fællesskaber.