Det går godt med effektiv drift i BO-VEST. 76 procent af afdelingerne har effektiviseret siden 2014, skriver Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen i en rapport. Der er stadig noget vej endnu for BO-VEST, men også masser af bud på, hvad der kan gøres fremadrettet i afdelingerne. Vi spurgte driftcheferne i BO-VEST, hvad der er gået godt, og hvad der skal ske fremover.
”Medarbejderinvolvering. Skal man ikke rykke i forhold til effektiv drift, er det medarbejderinvolvering, der skal til,” siger Troels Buch Kristensen, souschef i Bo-Vita.
”Da vi først begyndte at tale om effektiv drift, tror jeg der blev oprettet mange profiler på Jobindex. Men mindsettet har ændret sig. I dag er det ikke farligt,” fortæller Simon Bødker, en af BO-VESTs driftchefer.
Effektiv drift er også opnormering
”Da samtalen blev flyttet fra, at det ikke var en besparelse på mandskab, men på drift, gav det ro,” siger Kim Milton, en af BO-VESTs andre driftchefer.
”Det gav meget, at vi kunne vise, at effektiv drift også er opnormering. En afdeling kan for eksempel have ansat en ekstra medarbejder, men sparet hvad der svarer til to medarbejdere på andre konti, for eksempel ved flytninger, håndtering af affaldssystemer og mere” siger Simon Bødker.
Dagligdagen bliver sjovere
Det betyder at medarbejderne i stedet har kunnet fokusere mere på at give beboerne god service. Noget, der skal være med at styrke til missionen fra BO-VESTs strategi om at sætte beboerne i fokus. Men samtidig er det en gave for medarbejderne, slår driftcheferne fast.
”Det beriger deres dagligdag. De vil ikke bare klippe hæk eller slå græs, men også have afveksling. Dagligdagen bliver sjovere,” siger driftchef Frank Nielsen.