Hjemmeskolen støttes over telefonen
Hende telefon har været et vigtigt redskab. Louise har ringet til alle de familier, hun kender i de boligområder, hun arbejder i. I telefonen spurgte hun til, hvordan det går med at være hjemme, holde hjemmeskole osv. Hun er også i dialog med skolerne. De arbejder i fællesskab på at sikre, at både hjemmeskolen og den nylige tilbagevenden til skolen forløber bedst muligt.
”Selvom hjemmeskole har været svært for nogle, er mange også bekymrede for at sende børnene tilbage i skole,” fortæller hun. ”Nogle er bange for, om børnene bliver smittet med corona-virus. De ringer til mig for at høre, hvordan det foregår på skolen," fortsætter hun.
Louise er i løbende dialog med skolen, så det kan hun godt svare på. Men hun opfordrer forældrene til at tage kontakt direkte til skolen. Det kan dog være svært. Det kan føles lettere at tale med Louise end med skoleinspektøren.Han skal jo også holde øje med, om ens barn faktisk møder i skole.
De eksistrende planer blev tilpasset
Et andet redskab, Louise bruger fra hjemmearbejdspladsen, er Facebook. Hun har nemlig startet Facebookgruppen ”Børnefamilier i Albertslund – tips og tricks i coronatiden”. En facebookgruppe med tips og tricks til familielivet havde egentlig været på tegnebrættet længe. Men med corona-virusens indtog i Danmark, blev den endnu mere aktuel. Så Louise tilpassede planerne til situationen og gik i gang.
Gruppen er for børnefamilier i Albertslund, der godt kunne bruge lidt idéer i denne coronatid. Ideen er, at gruppens medlemmer kan dele tips og tricks og vigtig information med hinanden. Louise administrerer gruppen sammen med to lokale mødre.
"Man bruger sig selv på en anden måde en normalt"
I Facebookgruppen lægger Louise bl.a. videoer ud med sig selv, hvor hun fortæller lidt om sine egne tanker om situationen. ”Ingen har brug for flere løftede plejefingre, så jeg bruger mig selv meget, og deler mine egne overvejelser om situationen,” fortæller hun. Louise er vandt til at dele ud af sig selv menneske til menneske. Men pludselig at gøre det på video - som en anden Youtube-stjerne – er en meget anderledes oplevelse.
”Det har føltes lidt grænseoverskridende,” fortæller hun. ”Man bruger sig selv – og giver af sig selv – på en anden måde en normalt. Men jeg tror samtidig også vi kan lære noget af influencernes metoder.” Louise fortsætter: ”De er jo gode til at skabe et fællesskab omkring sig selv. De små personlige videofilm kan noget. De kan bruges til at informere om nogle ting på en fleksibel og alligevel nærværende måde, som kan være med til at skabe et fællesskab omkring det at være forældre, når nu vi ikke kan mødes i virkeligheden.”