I et samarbejde mellem det boligsociale sekretariat Brøndby Strand Projektet, Brøndby Kommune og boligselskaberne har man oprettet indsatsen, Ejendomsfunktionær+.
Efter en længere corona-pause har der netop været afholdt endnu et kursus for ejendomsfunktionærer og medarbejdere på ejendomskontoret i boligafdelingen T13.
Større tryghed
Formålet med kurset er at ruste de medarbejdere, der har en daglig direkte kontakt med beboere, til at kunne håndtere og imødegå særligt udsatte beboere. Det kan for eksempel dreje sig om ensomme, psykiske sårbare og unge med en såkaldt ”gadeorienteret” og utryghedsskabende adfærd. På den måde kan den enkelte medarbejder bliver mere tryg i den enkelte situation og generelt hjælpe til at skabe større tryghed i området. Initiativet skal også være med til at øge kendskabet til de relevante samarbejdspartnere og myndigheder, som man kan kontakte og henvise beboeren til for at få den rette hjælp. På den måde er medarbejderne med til at styrke det sociale sikkerhedsnet for udsatte beboere.
Undgå aftaler som ikke kan holdes
Gitte Møller Jensted, som er behandlingsansvarlig i Social- og Sundhedsforvaltningen i Brøndby Kommune og underviser på Ejendomsfunktionær+, fortæller at kurset i høj grad handler om at klæde deltagerne på med konkret viden om eksempelvis psykisk sygdom. Både lidt om de enkelte diagnoser men særligt om, den adfærd som psykisk sygdom eller misbrug kan medføre.
”I det hele taget handler kurset meget om, hvordan man kan agere hensigtsmæssigt over for disse udsatte beboere. Generelt skal man for eksempel undlade at gå i dialog med og lave aftaler med en, der eksempelvis er påvirket af alkohol eller stoffer.”
Inddrag beboeren
For at kunne møde den udsatte beboer, hvor han eller hun er, præsenteres medarbejderne for MI-metoden, som står for ”Motiverende Interview”. En tilgang, som Gitte Jensted særligt vil anbefale, når man står over for en udsat beboer, som er meget udadreagerende og følelsesladet.
”Metoden handler om, at man i samtalen med beboeren inddrager ham eller hende i at finde en løsning på det pågældende problem. Og så er det vigtigt, at man ikke starter med at komme med en masse gode råd, men i stedet er ydmyg og nysgerrig. Hvis det for eksempel handler om, at en beboer skal få ryddet op foran sin dør, kan der være stor forskel på, hvad man selv forstår som ”ryddet op”, og hvad en udsat beboers forestilling er. Og skal man lave en aftale med beboeren er det vigtigt, at man går med den løsning, som beboeren kommer med, selvom det betyder, at der kun bliver ryddet ”halvt op”.”
Gitte Jensted nævner samtidig, at der selvfølgelig også er episoder, hvor beboere skal gøre det eller andet, fordi husordenen jo skal overholdes.
”Men generelt vi jeg sige, at MI-metoden egner sig særlig godt over for de beboere, som møder medarbejderen med vrede og frustration.”
God gejst og energi
Med udbredelsen af Ejendomsfunktionær+ er det Gitte Jensteds forhåbning, at man som medarbejder oftere vil opleve, at tingene glider nemmere, når de står over for en udsat beboer eller i en konflikt, som kræver en ekstra indsats.
”Og så håber jeg, at medarbejdere vil bevare den gode gejst og energi, som jeg har oplevet hos dem. At de vil bruge og støtte hinanden med sparring omkring eksempelvis, hvem der skal kontaktes, eller hvordan de anvender MI-metoden i de enkelte situationer, så de føler sig mindre alene.”