Skiftende regeringer har over de senere år med fast rytme udgivet lister over boligområder, hvor der blandt beboerne er en højere andel af mennesker med lav indkomst, en højere andel med ingen eller ringe uddannelse, en lavere beskæftigelsesgrad, eller med et større antal mennesker med anden etnisk baggrund og slutteligt en højere andel straffelovsdømte end samfundet generelt. Den seneste liste blev offentliggjort tidligere i dag, d. 1. december.

Er det rimeligt, at bare én enkelt person afgør, hvorvidt et boligområde havner på regeringens liste over parallelsamfund?

Der er ingen tvivl om, at der er behov for målrettede indsatser i disse områder for at løfte beboernes uddannelsesniveau, beskæftigelsesgrad m.v. Der er heller ingen tvivl om, at det ikke er noget, der klares med et quick-fix. Det er et langt sejt træk, som kræver alle involverede parters fokuserede og engagerede indsats, hvis vi for alvor skal lykkes med at flytte områderne ud af listerne og over i en mere almindelig gennemsnitlig afspejling af samfundet, siger Ulrik Brock Hoffmeyer, administrerende direktør i BO-VEST, der administrerer boliger for 4 boligorganisationer, der alle har boligområder på listerne. Han tilføjer, at de boligsociale indsatser, som BO-VEST administrerer og driver i høj grad er med til at flytte beboerne og i sidste ende boligområderne, så de fortsat er attraktive boligområder med boliger, der er til at betale for alle.

Tre afdelinger er forebyggelsesområder
Askerød, Albertslund Nord og T 13 i Brøndby Strand er på listen over det, man kalder for forebyggelsesområder. Det var de også sidste år, og derfor har man fra BO-VESTs og boligorganisationernes side arbejdet for at skabe en fremgang.

”I det boligsociale arbejde har vi gennemført en målrettet indsats, hvor vi har været ude og stemme dørklokker. Vi har snakket med beboerne og gjort dem opmærksomme på, hvad vi kan hjælpe dem med. Samarbejde med jobcentrene, danskkurser i boligområdet og hjælp til at skrive en ansøgning. Vi har også set på, om beboerne måske har en uddannelse fra et andet land, som ikke er talt med. Vi har alle hørt om ingeniøren, der kører taxi, så det har vi arbejdet med – vi kan ret meget i det boligsociale – og tallene fra Indenrigs- og boligministeriet viser, at vores indsats nytter”, fortæller sekretariatsleder i BO-VEST, Bo Mouritsen.

I BO-VEST forventer man, at afdelingerne kommer af listen over forebyggelsesområder. I Albertslund Nord er afdelingen for eksempel meget, meget tæt på at opfylde indtægtskravet, så området samlet set løftes af listen. Faktisk er det kun 2,1 %, som skiller dem fra at opfylde indtægtskravet. Beboernes indtægter holdes op imod gennemsnitsindkomsten i Region Hovedstaden. Skulle beboernes gennemsnitsindtægt i stedet måles op mod en gennemsnitsindtægt i Danmark, havde der slet ikke været et problem. Men fordi afdelingen ligger i Region Hovedstaden, og hvor man tjener markant mere, end man gør i resten af landet, skal der højere indkomst til for at løfte området over på den rigtige side af indkomstkravet. Et krav, der virkelig rammer boligafdelinger i Region Hovedstaden.

”En anden problematik er også, at et arbejde åbenbart ikke bare er et arbejde. Hvis en beboer for eksempel arbejder fuldtid som ufaglært, så tæller vedkommende med i statistikken overandelen af beboere, der kun har 9. klasse ikke må være mere end 60 pct. Det forstår jeg helt ærligt ikke. Et job er vel et job?”, siger administrerende direktør i BO-VEST Ulrik Brock Hoffmeyer.