Hvorfor skal jeg betale en ekstraregning?
Energipriserne er steget meget i løbet af efteråret 2021 og vinteren 2021/22. Det acontobeløb, du betaler hver måned for fx varme, er et estimeret beløb. Viser det sig, at du har brugt varme for et større beløb, fx hvis prisen på varme er steget, vil du modtage en ekstraregning.
Hvad sker der, hvis jeg skal betale for ekstra forbrug?
Hvis du skal betale for ekstra forbrug, opkræver vi beløbet over huslejen. Vi opkræver beløbet en måned efter, du har modtaget brevet med forbrugsregnskabet. Hvis beløbet overstiger 500 kr., deles det automatisk ud over to måneder.
Kan jeg ændre mit acontobeløb?
Som udgangspunkt sker ændringer i acontobeløbet automatisk. Hvis du har boet i lejemålet i hele regnskabsperioden, vil dit acontobeløb automatisk blive reguleret op eller ned i for hold til forbrug.
Hvis du ikke har boet i lejemålet i hele regnskabsperioden og oplever, at du får en ekstraregning, kan du få sat dit acontobeløb op, så du løbende betaler mere hver måned. I enkelte tilfælde, kan det også sættes ned, hvis du gentagne gange har fået penge tilbage. I enkelte tilfælde ændrer vi din aconto-opkrævning, fx hvis et rum i din bolig spærres af, eller hvis personer flytter ind eller ud af boligen, og forbruget derfor forventes at blive højere eller lavere.
Hvordan kan jeg klage over mit forbrugsregnskab?
Hvis du vil gøre indsigelse over din forbrugsafregning, skal du klage via en formular, der ligger på forsiden af bo-vest.dk. Vi skal modtage din klage inden for seks uger efter, du har modtaget afregningen.
Hvorfor skal jeg betale ekstra for mit forbrug?
Hvis du skal betale ekstra for dit forbrug, kan det skyldes, at enhedspriserne er steget. Energipriserne er steget meget i løbet af efteråret 2021 og vinteren 2021/22. Dertil kommer, at dit varmeforbrug kan have ændret sig, hvis det fx har været en særligt kold vinter.
Hvad sker der, hvis jeg har betalt for meget for forbrug?
Hvis du skal have penge tilbage fra forbrugsregnskabet, modregner vi beløbet over næste måneds husleje.
Er beløbet større end din husleje, kan du få beløbet overført til den konto, du har oplyst ved indflytning eller din NemKonto. Kontakt BO-VEST, hvis du ønsker at få udbetalt overskydende beløb til din konto – men kun hvis beløbet er større end din husleje. Ellers sker det automatisk.
Hvorfor ændres mit acontobeløb år for år?
Vi beregner acontobeløbet ud fra dit samlede årlige forbrug, så det lige netop passer til forbruget på dit lejemål.
Hvornår kommer næste forbrugsregnskab?
Regnskabet over dit forbrug for vand og varme er baseret på leverandørens samlede årsopgørelse for hele afdelingen. Vi sender dit forbrugsregnskab senest fire måneder efter skæringsdatoen, dog med en enkelt undtagelse:
Hvis vi modtager årsopgørelsen fra leverandøren så sent, at vi ikke kan nå at udsende dit regnskab inden for fristen, skal regnskabet sendes ud senest tre måneder fra den dato, vi har modtaget årsopgørelsen fra leverandøren.
Hvornår får jeg penge tilbage?
Du modtager din forbrugsafregning senest fire måneder efter varmeværkets skæringsdato. For beboere i AB, VA og Tranemosegård er skæringsdatoen 31. december. For beboere i Bo-Vita er det forskelligt fra afdeling til afdeling og i øvrigt fordelt over hele året.
Hvis du har modtaget din forbrugsafregning og der står, at du skal have penge tilbage, vil det også fremgå af brevet hvornår og hvordan.
Læs mere om forbrugsregnskaber
Vi har samlet lidt mere info om forbrugsregnskaber her.