Fokustid er helt nødvendigt for at skabe fremtidens arbejdsplads i BO-VEST. Vi vil gerne kunne give beboere og beboerdemokrater en endnu bedre service end i dag, men vi vil også mindske nedslidning af vores ansatte, fastholde dem i længere tid og stå stærkt, når vi rekrutterer til ledige stillinger.

Vi oplever allerede nu en stor interesse fra jobansøgere og har i forbindelse med en ledig stilling i administrationen fået 800 pct. flere ansøgere end normalt til samme type stilling. Og der er tale om felt af meget kvalificerede ansøgere.

Rum til kerneopgaver

På fremtidens arbejdsplads er medarbejdernes trivsel i top, fordi de har optimale forhold til at være effektive og levere høj kvalitet i deres opgaveløsning.

Det betyder blandt andet, at medarbejderne nu får halvanden time hver formiddag, hvor de får ro til at kunne løse kerneopgaver.

Hver formiddag i tidsrummet fra kl. 10.00 – 11.30 er der derfor ingen møder, telefoner, henvendelser mellem medarbejdere og andre forstyrrelser.

Møder med eksterne skal minimeres, men allerede aftalte møder ’ude af huset’ gennemføres selvfølgelig, ligesom der selvfølgelig fortsat er åbent for beboernes henvendelser personligt og på telefon under fokustiden.

I tidsrummet fra 10.00 – 11.30 kan medarbejderne løse opgaver, der kræver fokus eller på anden vis er ’kerneopgave’, der har afgørende betydning for deres funktion.

Eksempler på kerneopgaver kan være:
• pleje af grønne områder
• vedligehold og affaldssortering
• nå langt i bunken af beboerhenvendelser
• skrive artikler
• skrive en indstilling
• Opgaver og henvendelser i e-tray
• økonomiske afstemninger
• skrive referater
• planlægge beboeraktiviteter
• research

Hvorfor fokustid om formiddagen?

Vi har placeret fokustiden om formiddagen af to grunde. Den ene er, at vi fra eksperter som Pernille Garde Abildgaard, der er Danmarks førende ekspert på området, ved, at det at få ro til at de vigtige og ofte komplicerede opgaver om formiddagen, hvor hjernen er mest frisk, hjælper os til at være effektive. Og når vi er effektive og kan mærke, at vi løser vores opgaver godt og vi får meget fra hånden, så stiger arbejdsglæden også.

Den anden grund er, at vi har drøftet det med de medarbejdere, der sidder i vores to Advisory Boards (medarbejderudvalg) og sammen med dem kommet frem til at formiddage er bedst og at tidsrummet fra 10.00 – 11.30 her og nu er optimalt.

Det skal dog nævnes, at vi ’øver os’ i at blive fremtidens arbejdsplads, og derfor kan der komme ændringer undervejs. Det bliver selvfølgelig meldt ud i så fald.

Hvad nu hvis der opstår en vandskade?

Hvis der opstår akutte situationer som vandskader, brand eller noget helt tredje, hvor det er bydende nødvendigt at man kommer i kontakt med kolleger – eller hvor en beboer skal have fat i os – så er linjerne selvfølgelig åbne. Så ringer man til BO-VESTs hovednummer, henvender sig på ejendomskontoret eller tager fat i en medarbejder, man møder.

Som allerede skrevet er boliggruppen hele tiden tilgængelig inden for de almindelige åbningstider. Så man kan fortsat ringe eller henvende sig personligt.