Ordningen er finansieret af Landsbyggefonden, som dækker alle omkostninger til både etablering og administration.

Hvem kan benytte den nye whistleblowerordning?

Den nye ordning kan anvendes af alle medarbejdere, ledere, beboere og folkevalgte med tilknytning til BO-VEST. Dette er en væsentlig forbedring i forhold til den tidligere ordning, som alene tillod medarbejdere og ledere at foretage indberetninger. Formålet er at sikre større gennemsigtighed og bedre muligheder for at handle på uregelmæssigheder.

 

Hvilke forhold kan indberettes?

Den nye whistleblowerordning dækker indberetninger om alvorlige forhold, som kan inddeles i tre kategorier:

  • Alvorlige lovovertrædelser, fx overtrædelse af tavshedspligten, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri og bestikkelse mv. samt alvorlige brud på arbejdssikkerheden,
  • Øvrige alvorlige forhold, fx diskrimination, vold eller chikane af grov eller gentagende karakter
  • Overtrædelser af nationale regler og EU-regler, fx beskyttelse af privatlivets fred og personoplysninger, netværks- og informationssystemers sikkerhed mv.

Mindre alvorlige forhold, som fx utilfredshed med lønforhold, manglende kompetence, samarbejdsvanskeligheder, fravær, privat brug af kontorartikler, overtrædelse af interne politikker for rygning, indtagelse af alkohol eller andre former for upassende opførsel eller adfærd, hører ikke under whistleblowerordningen, medmindre de har en særlig grov eller gentagende karakter.

Det samme gælder overtrædelser af mere formelle regler, fx sagsbehandlingsregler, medmindre overtrædelserne har grov eller gentagende karakter. Forhold omkring boligen vil normalt være mindre væsentlige og kan derfor ikke indberettes via whistleblowerordningen. Sådanne forhold bør rapporteres gennem normale kanaler fx ved direkte kontakt til den ansvarlige person på området, til HR eller den nærmeste overordnede.

Tidsplan og næste skridt

Den eksisterende whistleblowerordning løber frem til 31. december 2024. Fra 1. januar 2025 vil den nye ordning være aktiv og tilgængelig via BO-VESTs hjemmeside. Overgangen forventes at styrke BO-VESTs evne til at identificere og reagere på uregelmæssigheder, hvilket sikrer en administration i tråd med gældende lovgivning.