Det var et ønske om at skabe en mere bæredygtig arbejdsform, at BO-VEST for godt og vel et år siden tog hul på ’fremtidens arbejdsplads’, hvor vi effektiviserer og når mere, men gør det på kortere tid.
Det har fra dag 1 også ambitionen for de boligsociale medarbejdere i de projekter, BO-VEST administrerer. Men er det muligt, når man har med udsatte beboere at gøre? De kan jo have behov for hjælp og vejledning når som helst. Bo Mouritzen, der er boligsocial chef i BO-VEST, bekræfter, at det faktisk godt kan lade sig gøre.
"Det har været godt for os at smide alle kort op i luften," siger Bo. "Vi bliver mere klar på hvad det er, vi skal løse. Vi bruger mindre tid på møder, fordi alle er en del af løsningerne. Vi nytænker måden vi arbejder på og måderne vi samarbejder på. Vi har været nødt til at revurdere vores tilgang til arbejde og samarbejde," forklarer Bo. "Den ændring har ført til en mere helhedsorienteret tilgang, hvor medarbejderne ser på hinanden som kolleger og samarbejdspartnere i stedet for individuelle aktører. Vi har bevæget os fra individ til gruppe og skaber nu bedre løsninger for vores beboere. Vel at mærke på kortere tid."
Ser på opgaverne som en gruppe
Den nye arbejdsuge har ført til markante ændringer i de boligsociale medarbejderes arbejdsmønstre. Med mindre administration, færre møder og en mere fokuseret tilgang til opgaveløsning har produktiviteten fået et boost. "Vi er trådt ud af de opgaver vi havde som individer og trådt ind i dem igen som gruppe," forklarer Bo. "Vi har skåret overflødigt arbejde væk og fokuserer nu på, hvad der egentlig er nødvendigt for, at vi kan udføre vores arbejde. Det kræver også en meget mere tillidsbaseret ledelsesform”.